להיות צולל בטיחות בתחרות צלילה חופשית
להיות צולל בטיחות בתחרות צלילה חופשית – החוויה שלי כצולל בטיחות
לפני קצת יותר משבוע השתתפתי בתחרות צלילה חופשית באילת, שהתקיימה במשך יומיים והייתה מרגשת במיוחד בזכות ההישג האדיר של אלון ריבקינד, שקבע שיא ישראלי חדש של 93 מטרים! (בראבו אלון!).
זו הייתה התחרות השנייה שלי, אחרי אליפות רוסיה, שבה הייתי עד לרגעים היסטוריים בהם נשברו שיא עולם, שיא איטלקי ושיא ישראלי בקטגוריית CWTB. מעבר להשתתפות בתחרויות, אני חי את התחום הזה גם ביום-יום – עבדתי כמאמן ומלווה צלילות במרכז הצלילה של אנדראה זוקארי בשארם א-שייח', שם מתאמנים כמה מהאתלטים הטובים ביותר בעולם. אנדראה הוא לא רק אלוף איטליה במשקל משתנה (135 מטר) וללא גבולות (185 מטר), אלא גם אגדה בינלאומית בתחום הצלילה החופשית, בעיקר בזכות השיטות שפיתח להשוואת לחצים.
יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם!
תפקידו של צולל בטיחות עמוק בתחרות
באליפות ישראל שימשתי כצולל הבטיחות העמוק, כלומר זה שאחראי על הבטיחות של כל המתחרים במים. מדובר בתפקיד קריטי שמחייב כושר צלילה גבוה, ריכוז מוחלט ויכולת תגובה מהירה.
אז מה זה אומר בפועל?
אחריות הצולל הבטיחותי במהלך תחרות
- הכנת תוכנית חילוץ ובקרה – אני אחראי לבניית תוכנית חילוץ מפורטת יחד עם מארגן התחרות, למקרה של תאונת צלילה. אני חייב לדעת איפה ממוקם החמצן, מי הפארמדיק ואיך מגיעים אליו במהירות.
- תיאום בין צוות הבטיחות – כל צולל בטיחות מקבל תפקיד ברור, אני מוודא שכולם יודעים מה האחריות שלהם בכל רגע נתון – מהרגע שהצולל יוצא לעומק ועד הרגע שהוא עולה חזרה.
- בדיקות לפני הצלילה – לוודא שהצולל המתחרה מאובטח לחבל הצלילה, שהוא עונד את מחשב הצלילה הרשמי של התחרות, שהחבל מכוון לעומק הנכון ושהמערכת המשקל הנגדי מוכנה לפעול במקרה חירום.
- ליווי הצולל במהלך העלייה – אני צולל לעומק של 30 מטרים כדי לפגוש את הצולל בזמן שהוא מתחיל את דרכו חזרה למעלה. בנקודה זו אני מתחיל ללוות אותו ומעביר סימן ויזואלי לצולל הבטיחות השני שממוקם ב-20 מטרים, שמעדכן את השופט בפני המים.
- זיהוי סימנים מקדימים למצוקה – אני נשאר במרחק נגיעה מהצולל, מנתח את קצב הבעיטות, שפת הגוף והמבט שלו. אפשר ממש לראות מי על הקצה ומי מרגיש בנוח.
העבודה בצוות – שלבים קריטיים בליווי הצלילה
ברגע שהצולל חוצה את עומק ה-20 מטרים, מצטרף צולל בטיחות נוסף שממשיך ללוות אותו יחד איתי בדרכו למעלה. התהליך הזה מאפשר לנו לזהות סימני מצוקה במהירות ולספק תמיכה מידית.
בכל שלב בדרך אני נותן סימנים קוליים כדי לוודא שהצולל מודע למיקומו:
ב-30 מטרים – אני פוגש אותו ומתחיל ללוות אותו מעלה.
ב-20 מטרים – סימן קולי לצולל ולצולל הבטיחות השני.
ב-10 מטרים – סימן נוסף לקראת היציאה אל פני המים.
השלב הקריטי – רגע היציאה מהמים
ברגע שהצולל פורץ חזרה מעל פני המים, המתח עדיין לא נגמר. אני דרוך במקרה של אובדן שליטה מוטורי שעלול להוביל לעילפון מים רדודים (Shallow Water Blackout). רק לאחר שהשופט נותן כרטיס ירוק (אישור רשמי להצלחת הצלילה) אני עובר מיד לצולל הבא בתור.
מחזור צלילות צפוף – 16 צלילות, כל 8 דקות
תחרויות צלילה חופשית פועלות בקצב אינטנסיבי מאוד – לכל צולל יש פרק זמן של 8 דקות בלבד בין הצלילות. זה אומר שאני חייב להיות ממוקד, לשלוט באנרגיה שלי ולשמור על התנהלות מסודרת לאורך כל היום.
לסיכום – להיות צולל בטיחות זה לא רק מקצוע, זו שליחות
אליפות ישראל באילת הייתה חוויה יוצאת דופן, לא רק כאתגר אישי אלא גם כתרומה לקהילה שאני כל כך אוהב. להיות צולל בטיחות עמוק זה לדעת שאתה שם כדי לשמור על חייהם של אחרים, להיות מדויק, ממוקד ולשדר רוגע לכל אורך הדרך.
הייתה לי הזכות לצלול 16 פעמים בתחרות, להיות שם עבור כל צולל ולוודא שכולם יוצאים מהמים בריאים ובטוחים. תודה לצוות שלי, *לאלון, אורי 2 ולים הגדול והכחול – הבית האמיתי שלי.
צללו בטוח, צללו עמוק ותהנו מהכחול.
שגיא.
שעות פעילות המשרד:
ראשון-חמישי : 09:00-17:00
שישי: 09:00-15:00
שבת: סגור
השאירו פרטים ונחזור אליכם!